Як написати відгук про витвір мистецтва?



По-перше, треба обрати той вид мистецтва, з яким обізнані краще всього, що подобається понад усе. По-друге, необхідно знати відповідну термінологію. Так, при написанні відгуку про твір художньої літератури треба пам'ятати, що таке сюжет, композиція, засоби створення комічного, ліричний герой, художні засоби, тема, ідея; під час роботи над відгуком про картину необхідно уміло використовувати такі терміни і поняття : жанр картини, техніка виконання і матеріали, колорит, тони і півтони, контраст, світлотінь, композиція, перший, другий план, фон, характер накладення фарб та ін.
При створенні відгуку про спектакль доцільно поцікавитися значенням таких слів : дія, картина, лібретто, увертюра (для опери), декорації, режисер, сценічний задум, сценічні ефекти, головні і другорядні ролі, аншлаг, акторська майстерність, прем'єра, умовність, партер, ложі, суфлер та ін. Відгук про кіно- чи телефільм вимагає знання понять : автор сценарію, режисер-постановник, теми, ідейний задум, каскадер, комбіновані зйомки, монтаж, комп'ютерна графіка, прообраз, дублер, входження в роль, консультант. При написанні відгуку про скульптуру автор висловлювання повинен знати про композицію, конфігурацію, постамент, точки опор, силует, барельєф, контраст, гру світлотіні, деталі, матеріали - мармур, бетон, бронзу та ін.
Стаття в газету на морально-етичну тему має свої особливості. Передусім необхідно обрати тему, яка має бути сучасною, актуальною і цікавою читачам певного круга (за віком, соціальним положенням, професією або смаками, переконаннями). Необхідно придумати цікавий, яскравий заголовок, який відразу притягнув би увагу читачів. Стаття в газету на морально-етичну тему пишеться за зразкам твору-роздуму : висувається теза (тези), яку автор хоче довести або спростувати, далі йде саме доведення за допомогою вагомих фактів, аргументів, цікавих прикладів з життя, власних спостережень автора. Робиться висновок, в якому подається ідея статті, то, на що автор направляє думку читача, які почуття і відповідні дії хоче викликати. У газетній статті не допускається великі за об'ємом загальні роздуми про усе і ні про що конкретно. Факти мають бути достовірними, правдивими, джерела інформації - надійними, оскільки автор за них відповідає. Якщо в статті називаються конкретні особи, треба бути особливо обережними і тактовними у своїх оцінках, їх вираженні, щоб не образити людину, не поставити її в незручне положення (має бути дозвіл цієї особи на згадку її імені). Це стосується не лише якихось негативних явищ, фактів, а також і позитивних.
Старшокласники вже мають певні звички написання творів на громадські і морально-етичні теми. Специфіка їх створення в 10-11 класах полягає в тому, що теми обираються серйозні і цілком «дорослі», судження грунтуються не лише на власних враженнях і спостереженнях, а і підтверджуються більш менш об'єктивними джерелами: результатами соціологічних досліджень, тестами психологів, прикладами з художньої літератури (як узагальненого, типового відображення життя), преси, телебачення, цитатами з висловлювань відомих авторитетних людей. Твір такого плану вимагає клопітливої роботи в підборі відповідного матеріалу, умінні систематизувати і узагальнювати, будувати логічні висновки, уміти знаходити асоціативні зв'язки, активізувати творчу уяву і фантазію.